Diem que una persona és intel·ligent emocionalment, quan és capaç de gestionar les seves pròpies emocions. Però cada nen/a té una manera d'aprenentatge més relacionada amb unes intel·ligències
que amb altres.
Com ho podem explicar als alumnes?
Extret de: http://www.xtec.cat/~nalart/Untitled-2.htm
La manera més senzilla és explicar-les com una lliçó més. Tos els alumnes són intel·ligents de vuit maneres diferents. Podem fer un dels dos dibuixos a la pissarra segons els diferents gustos: “un pastís de les IM” o bé “una pizza de les IM”; dividides en vuit porcions. I comencem a explicar amb un vocabulari adequat als alumnes i fent algunes preguntes per observar els potencials d’aprenentatge de cadascun:
· Expert en paraules: (Intel·ligència lingüística) A qui li agrada explicar acudits o contes? Quants heu llegit 10 llibres el mes passat?
· Expert en la natura: (Intel·ligència naturalista) A qui li agrada estar a l'aire lliure, a la natura? Quants heu tingut una col·lecció de papallones, insectes, fulles d’arbres, etc? Quants teniu una mascota?
· Expert en números o lògica: (Intel·ligència lògico-matemàtica) A qui li agraden les matemàtiques? Quants heu realitzat un experiment científic?
· Expert en el propi cos: (Intel·ligència cinético-corporal) A qui li agrada l’esport? A quants us agrada treballar amb les mans; fent maquetes, estructures, etc?
· Expert en la música: (Intel·ligència musical) A qui li agrada escoltar música? Quants heu tocat un instrument o cantat una cançó, alguna vegada?
· Expert en les imatges: (Intel·ligència visual-espacial) Quants dibuixeu? Quants sou capaços de veure imatges en el cap, tancant els ulls? Quants gaudiu veient imatges en moviment a la tele, en el cine o en un joc de la “Play Station”?
· Expert en les persones: (Intel·ligència interpersonal) Qui té com a mínim un amic? A quants us agrada treballar en grup alguna vegada en el col·legi?
· Expert en un mateix: (Intel·ligència intrapersonal) Qui té un lloc secret on va quan vol allunyar-se de tot i tothom? A qui li agrada treballar sol a classe de vegades?
Llistes de control:
Nom de l’alumne:....................................................................................... Data:.................
Marca amb una creu les afirmacions veritables
Intel·ligència lingüística:
..... escriu millor que la mitja de la seva edat.
..... narra contes increïbles, acudit o històries.
..... té bona memòria per als noms, els llocs, les dates o bé anècdotes.
..... gaudeix amb els jocs de paraules.
..... li agrada llegir.
..... escriu amb una ortografia correcta.
..... li agrada els jocs de paraules, embarbussaments, rimes, etc.
..... gaudeix escoltant manifestacions de llenguatge oral.
..... té un bon vocabulari per a la seva edat.
..... es comunica amb els demés de forma molt verbal.
Intel·ligència lògico-matemàtica:
..... gaudeix treballant o jugant amb els números.
..... li agrada la classe de matemàtiques.
..... planteja moltes preguntes sobre el funcionament de les coses.
..... considera interessants els jocs matemàtics i els d’ordinador.
..... li agrada jugar a escacs, dames, i altres jocs d’estratègies.
..... gaudeix amb els trencaclosques lògics.
..... li agrada classificar les coses en categories, jerarquies o d’altres patrons lògics.
..... li agrada fer experiments a la classe de ciències o en el seu temps lliure.
Intel·ligència cinètico-corporal:
..... destaca en un o més esports.
..... es mou, es posa nerviós, dóna copets o s’impacienta quan passa molta estona assegut.
..... li agrada desmuntar coses per a tornar-les a muntar.
..... toca tot allò que veu.
..... mostra una habilitat en alguna activitat manual, o una bona coordinació motriu fina.
..... li agrada córrer, saltar o activitats similars.
..... s’expressa de forma molt teatral.
..... té diverses sensacions físiques mentre pensa o treballa.
..... li agrada treballar amb fang o altres experiències tàctils.
Intel·ligència musical:
..... recorda les melodies de les cançons.
..... canta bé.
..... distingeix quan la música sona desafinada.
..... toca un instrument musical o canta en una coral.
..... parla i/o es mou de forma rítmica.
..... taral·leja inconscientment.
..... dóna copets rítmics a la taula mentre treballa.
..... és sensible als sons ambientals.
..... respondre positivament quan comença a sonar una peça musical.
..... canta cançons que ha après fora de la classe.
Intel·ligència naturalista:
..... li agraden les sortides al camp, a museus, etc.
..... parla molt de les seves mascotes.
..... manifesta sensibilitat per les formacions naturals, tant de les zones urbanes com no.
..... li agrada regar i cuidar les plantes de la classe.
..... s’emociona quan estudia ecologia, naturalesa, plantes o animals.
..... defensa a classe els drets dels animals o la conservació del planeta.
..... gaudeix amb els projectes de naturals, com: l’estudi d’arbres, d’animals, col·leccions...
..... a l’escola se li dóna bé els temes relacionats amb sistemes vius.
Intel·ligència espacial:
..... transmet imatges visuals clares.
..... llegeix amb facilitat mapes, gràfics i diagrames.
..... somnia despert amb molta freqüència.
..... li agraden les activitats artístiques.
..... dibuixa bé.
..... li agrada veure pel·lícules, diapositives i d’altres presentacions visuals.
..... realitza construccions tridimensionals interessants.
..... li agraden els trencaclosques, els laberints i d’altres activitats visuals.
..... quan llegeix, obté més informació de les imatges que de les paraules.
..... guixa en els llibres, els fulls i d’altres materials escolars.
Intel·ligència intrapersonal:
..... es manifesta independent o amb una voluntat forta.
..... té un sentit realista de les seves capacitats i punts dèbils.
..... es desenvolupa bé jugant o estudiant sol.
..... el seu estil de vida i d’aprenentatge sembla que va a un ritme diferent a la resta.
..... la seva afició és la de no parlar massa.
..... sap en quina direcció ha de caminar.
..... prefereix treballar sol.
..... expressa els seus sentiments amb precisió.
..... aprèn dels seus errors i dels seus èxits.
..... té una bona autoestima.
Intel·ligència interpersonal:
..... gaudeix relacionant-se amb els seus companys.
..... sembla un líder natural.
.....ofereix consells als amics que tenen problemes.
..... sembla espavilat.
..... pertany a algun club, organització, esplai, etc.
..... gaudeix ensenyant tot allò que sap a altres companys.
..... li agrada jugar i/o estar amb els seus companys.
..... té dos o més amics íntims.
..... té un bon sentit de l’empatia o preocupació pels demés.
..... els demés busquen la seva companyia.
Extret de: http://www.xtec.cat/~nalart/Untitled-2.htm
Aprenentatge dels alumnes amb les Intel·ligències múltiples
INTEL·LIGÈNCIA
|
PENSEN
|
ELS AGRADA
|
ACTIVITATS A FER
|
MATERIALS A UTILITZAR
|
LÒGICO-MATEMÀTICA
Sensibilitat als patrons lògics o numèric. Capacitat per a mantenir llargues cadenes de raonament.
|
Raonant
|
Calcular, utilitzar el raonament, preguntar, resoldre enigmes lògics, experimentar, etc.
|
Càlculs mentals, jocs amb números, problemes d’ingeni, resolució de problemes, etc.
|
Jocs matemàtics, materials manipulables, calculadores, etc.
|
MUSICAL
Capacita de produir i apreciar ritmes, tons i timbres; valoració de les formes d’expressió musical.
|
Mitjançant ritmes i melodies
|
Expressar-se amb ritmes i melodies, cantar, xiular, entonar melodies, portar el ritme amb els peus o les mans, escoltar, etc.
|
Assistir a concerts, Tocar instruments musicals, cantar acompanyats, escoltar música, etc.
|
Instruments musicals, cintes de música, CD, gravadores, etc.
|
CINÈTICO-CORPORAL
Capacitat de controlar els moviments corporals i de manipular objectes amb habilitat.
|
Mitjançant sensacions somàtiques.
|
Utilitzar les sensacions corporals, córrer, ballar, saltar, tocar, gesticular, construir, etc.
|
Jocs de rol, esports i jocs físics, experiències tàctils, manuals, teatre dansa, moviment, exercicis de relaxació, etc.
|
Equipament esportiu, materials i experiències tàctils, estris per a construir, argila, fang, etc.
|
LINGÜÍSTICA
Capacitat de processar amb rapidesa missatges lingüístics, ordenar paraules i donar sentit esplèndid als missatges.
|
En paraules.
|
Llegir, escriure, explicar històries, els jocs de paraules
Pensar amb paraules, etc.
|
Jocs de paraules, narració de contes, lectures orals, fer diàlegs escriure diaris, escriure històries, fer debats, etc.
|
Llibres, màquines d’escriure, ordinadors, gravadores, etc.
|
VISUAL-ESPACIAL
Capacitat de percebre amb precisió el món visual-espacial i d’introduir canvis en les percepcions inicials.
|
En imatges.
|
Pensar en imatges, dibuixar, dissenyar, visualitzar, guixar, etc
|
Vídeo, activitats artístiques, jocs d’imaginació, pel·lícules, diapositives, il·lustracions, etc.
|
Materials d’art, gràfics, mapes, càmeres fotogràfiques, biblioteca d’imatges, vídeo, diapositives, etc.
|
NATURALISTA
Atracció i sensibilitat pel món natural. Capacitat d’identificació del llenguatge natural. Capacitat per a descriure les relacions entre les diferents espècies.
|
Mitjançant la natura i les formes naturals.
|
Utilitzar el raonament inductiu-deductiu per a experimentar, manipular, investigar, jugar amb mascotes, la jardineria, criar animals, cuidar plantes, etc.
|
Experiments i anàlisi d’investigacions, tasques que exigeixin observar, tenir accés a la natura, oportunitats per a relacionar-se amb els animals, etc.
|
Instruments per a investigar ( lupa, microscopi, binocles, etc)objectes del món natural per a observar i analitzar, etc
|
INTRAPERSONAL
Capacitat d’autoestima i automotivació. Accés a la pròpia vida interior i capacitat de distingir les emocions; consciència dels punts forts i dèbils propis.
|
En relació a les seves necessitats, sentiments i objectius.
|
L’autorreflexió, fixar-se unes fites, meditar, somniar, planificar, etc.
|
Instrucció individualitzada, aprenentatge metacognitiu, activitats d’autoestima, projectes propis, decisions, etc.
|
Redacció de diaris i projectes individuals, llocs secrets, soledat, etc.
|
INTERPERSONAL
Capacitat de percebre i comprendre a les altres persones. Discernir i respondre adequadament als estats d’ànim, els temperaments, les motivacions i els desitjos dels demés.
|
Transmeten idees a altres persones.
|
Intercanviar idees amb els altres, dirigir, organitzar, relacionar-se, liderar, manipular, mediar, assistir a festes, etc.
|
Aprenentatge cooperatiu, tutoria d’iguals, participació en activitats de la comunitat, etc.
|
Jocs de taula, materials i vestuari pel teatre i la dramatització, jocs en grup, clubs, etc.
|
Extret de: http://www.xtec.cat/~nalart/Untitled-2.htm
http://www.caib.es/sacmicrofront/archivopub.do?ctrl=MCRST348ZI86614&id=86614
Conte i recurs trobat al bloc “FULLS DE COLORS“.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada