Responsables de l’ambient de l’aula i la convivència del nens i nenes
Bon dia a tothom.
Ja feia temps que
no pujava cap post a aquest bloc degut, principalment a que els assumptes
personals em tenen força distreta. I això m’ha fet pensar que gran part del/ la
professional que portem a dins nostre, està supeditada a la persona que som: amb les
nostres alegries, frustracions, problemes, humor…
Tots tenim molt
clar que abans d’entrar a la classe ens hem de despullar de totes les càrregues
negatives que portem de casa o del carrer, però de vegades no és tan fàcil i
entrem amb la motxilla plena. Si no ets un/a gran actor/actriu, allò que ens
enfada, estressa o desmotiva en la vida personal influeix negativament en l’àmbit professional i a
l’inrevés ; transmetem positivitat, optimisme i ganes de treballar quan estem contents i satisfets de la nostra altra
vida. Dins de l’aula som el referent i
tant la manera de dirigir-nos als infants, com el clima que els podem
proporcionar és molt important.
El/la mestr@ ha de
ser capaç de comunicar-se amb respecte i apreci, perquè la comunicació ha de
ser una bona eina d’aprenentatge i ha d’inculcar valors com la sensibilitat
envers els altres, alhora que ha d’expressar emocions o sentiments d’humanitat,
empatia, d’entendre el que diu l’infant amb actitud de calma, expressar les
crítiques d’una manera constructiva. Així, doncs el clima ha de ser de
confiança. Els nens i nenes són el motor de l’educació, però el/la mestr@ és
el/la guia, el referent i l’encarregat de dirigir el grup i facilitar la seva
convivència.
Us vull passar,
també, aquest escrit anònim que m’ha
semblat adient.
MAI SERÀS MESTRE
Mai seràs mestre si
la teva escola té més parentiu amb una oficina que amb una llar.
Si els teus ulls
són dos fuets permanentment disposats per al càstig visual, si els teus nervis
exploten mil vegades al dia.
Si les teves
frases, en comptes de carícies, són pues que esgarrapen, si necessites un
arsenal de crits per als teus combats diaris.
Si els nens arriben
recelosos la teva escola, COM arriben els malalts a l'hospital. I si et
accepten no com un aliment grat, sinó com una medicina obligada.
Si la teva escola
s'obre cinc minuts abans de començar les classes i es tanca cinc minuts després
de l'hora reglamentària. I si en obrir-se sembla que badallares i en tancar que
somriguessis.
Si no comprens que
els nens han de jugar en relació inversa a les seves edats. I si els nens
s'avorreixen a la teva companyia.
Si la teva escola
no és l'imant infantil més poderós de la localitat on actues.
Si la teva escola,
a més d'un cos, no té ànima. I si només és un taller mecànic de l'alfabet.
Si al parlar no
encantares als nens deixant-los com
hipnotitzats. I si no saps fer-te escoltar fins amb els ulls.
Si no entens que
l'ànima de cada nen és un llibre en blanc en el qual estàs escrivint per a tota
la vida. I si, en comptes d'escriure en aquest llibre himnes triomfals, et
contentes amb omplir-lo de carrincloneries i mediocritats.
Si obtens
llicències sense necessitar-les. I si treballes quan et fiscalitzen i quan
s'acosten els exàmens.
Si el pati de la
teva escola és tan fúnebre com el pati d'una presó. I si els esplais, en
comptes de ser una festa per al cos i l'esperit, són llocs on es pateix fred a
l'hivern, sol a la primavera i solitud espiritual en totes les èpoques de
l'any.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada